Jak napisać skutecznego maila z ofertą cz. I



Jak napisać skutecznego maila z ofertą
Poczta elektroniczna w tym roku kończy 53 lata. Pomysłodawcy: Louis Pouzin, Glenda Schroeder i Pat Crisman w 1965 roku wymyślili usługę polegającą na przesyłaniu wyłącznie wiadomości tekstowych pomiędzy komputerami użytkowników tego samego komputera. Sam adres poczty elektronicznej w tym czasie nie istniał. Usługę, która jest bliższa obecnie przez nas stosowanej, wymyślił w roku 1971 Ray Tomlinson. To on wybrał również znak @ do rozdzielania nazwy użytkownika od nazwy komputera, a później nazwy domeny internetowej.

Aktualnie poczta elektroniczna jest naszą rzeczywistością i bardzo często zastępuje tą tradycyjną. Jej nazewnictwo może, nie być oczywiste więc zacznę od tego.

E-mail, mail czy mejl? Jak się tymi słowami posługiwać? Jak te słowa odmieniać? Jak je zapisywać zgodnie z obowiązującymi regułami języka polskiego?

Według aktualnych ustaleń możemy pisać: e-mail, mail oraz mejl (co ciekawe jest to jak najbardziej poprawna w naszym kraju forma dla nazwania poczty elektronicznej). Na wzór tych słów możemy tworzyć inne części mowy. 

Sam bardzo często stosuję sformułowanie: mail. Nie uważam, żeby rozróżnienie między oficjalną (e-mail) a potoczną (mail lub mejl) formą w bardziej znaczący sposób wpłynęło na naszą korespondencję. Uważam, że pisząc naszą wiadomość, możemy napisać po prostu: "prześlę Ci dokładną wycenę drugim mailem" lub jeżeli ktoś woli: "prześlę Ci dokładną wycenę drugim mejlem". Polecam jednak nie tworzyć zawiłych i skomplikowanych odmian typu e-mailowaliśmy, e-mejlów itp. 

Wyznaję zasadę, że podczas pisania nie warto tracić czasu na zastanawianie się lub sprawdzanie, czy forma, którą zastosowaliśmy, jest poprawna. Pewne bardziej rozbudowane formy, mimo że poprawne, mogą dziwić naszych adresatów.

W swojej pracy zawodowej napisałem i nadal piszę setki różnych maili. Zdarzają się eseje oraz bardzo krótkie wiadomości. Wiele z moich maili jest podstawą do dalszej rozmowy telefonicznej. Podejrzewam, że w tym obszarze wielu z nas pracuje podobnie. 

Jeżeli chodzi o pisanie dobrych maili, to cały czas możemy się czegoś nauczyć i zawsze możemy zrobić coś inaczej. Być może efekty nas zaskoczą :)

Polecam Ci doczytać ten artykuł do końca i podzielić się własnym doświadczeniem w komentarzach.

Zostaw komentarz!

W Internecie można znaleźć ogromną ilość porad dotyczących pisania e-maili, cold maili, kultury pisania maili itp. Chcę się skupić na wiadomościach e-mail, które służą jako podstawowe narzędzie komunikacji biznesowej. Jest to przecież popularna metoda wymieniania informacji z klientami, jak i bardzo prosty sposób komunikacji wewnątrz organizacji.

Czy nasz wysiłek włożony w pisanie perfekcyjnych maili zawsze się opłaca? Czy jest zatem sens się starać i dopracowywać nasze maile? Często w trakcie rozmowy telefonicznej nasz rozmówca nie ma czasu rozmawiać na temat oferty, którą chcemy przedstawić. Warto w takim przypadku przesłać ją drogą elektroniczną i omówić szczegóły w innym terminie. Pytanie, czy nasz mail w takiej sytuacji załatwi sprawę do końca? Uważam, że nie zawsze. Natomiast dobrze przygotowany może nam tylko pomóc.

Czy mail jest najefektywniejszą metodą, jeżeli chodzi o komunikowanie się w sprawach sprzedażowych? Odpowiem: to zależy. To bardzo obszerny temat. Natomiast, czy jest ktoś, kto nie otrzymał ani jednego newslettera? Przecież to jest również, komunikowanie się poprzez e-mail w celach sprzedażowych. Nie zawsze jednak musi on się kojarzyć z tzw. spamem. Ten temat bardziej związany jest z tzw. e-mail marketingiem, który należy do tańszych i jest jednym z efektywniejszych jego narzędzi. 

Jeżeli chodzi o pracę bezpośrednią z naszym klientem i stosowanie narzędzia, jakim jest poczta elektroniczna, to nie wyobrażam sobie pracy bez możliwości wysłania maila z moją ofertą (dopasowaną do konkretnej sytuacji). Dobrze przygotowana wiadomość zwiększa nasze szanse na osiągnięcie zamierzonego efektu.

Zanim przejdę do szczegółów, zwrócę uwagę, że nawet perfekcyjnie przygotowany e-mail z ofertą nie gwarantuje sprzedaży naszego produktu. Na wynik sprzedażowy ma wpływ bardzo wiele różnych czynników. Proponuję zadać sobie pytanie: Co jest celem mojego maila? - zanim go napiszemy. Jeżeli chcesz odpowiednio zaprezentować swoją ofertę i skomunikować ją z mailem to znajdziesz tutaj kilka informacji na ten temat.

Zaznaczam, że nie mam zamiaru pisać o żadnych "legalnych metodach na wysyłanie spamu". Przy okazji również zwrócę uwagę na kwestię zbyt uporczywych kontaktów z naszymi Klientami. O tym, jak nie być potraktowanym jako natrętny sprzedawca przygotuję oddzielny wpis. 


Więcej na ten temat w drugiej części.






Cieszę się, że doczytałeś do końca, spraw mi jeszcze więcej frajdy i zostaw komentarz.


Dziękuję!



Spodobał Ci się ten artykuł?

Zostań czytelnikiem!



Zostaję czytelnikiem Twojego bloga!




Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia