SPAM – jak sobie z nim radzić i go nie produkować?

SPAM - jak sobie z nim radzić i go nie produkować?

Pewne badania wykazały, że w 2018 roku przeciętny Polak otrzymał do 20 wiadomości e-mail o różnym charakterze. Wśród tych wiadomości były również te, których otrzymać nie chciał, czyli spam.

Co to jest SPAM? Z angielskiego „mielonka”, czyli niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne najczęściej rozsyłane za pomocą poczty elektronicznej. Doświadczanie spamu zdarza się również za pomocą komunikatów SMS.

Zasadą spamu jest wysyłanie dużej ilości maili o jednakowej treści do nieznanych sobie osób. Co gorsze nie ma znaczenia, jaka jest treść tych wiadomości. Fachowo określić wiadomość mianem spamu możemy, wtedy gdy spełnia ona trzy następujące warunki jednocześnie: wiadomość zawiera treść niezależną od tożsamości odbiorcy. Odbiorca nie wyraził wcześniej, zamierzonej zgody na otrzymanie tej wiadomości oraz treść wiadomości pozwala przypuszczać, iż nadawca wskutek jej wysłania może odnieść zyski większe niż korzyści odbiorcy.

Problem spamu dotyczy 99% internautów. Nie czytamy tych wiadomości, po prostu od razu je usuwamy. Często nasze konta pocztowe są wyposażone w pewne filtry, które przenoszą niechciane wiadomości do odpowiednich katalogów lub je usuwają. W programach do obsługi kont pocztowych istnieje możliwość tworzenia odpowiednich reguł filtrujących, można bezpośrednio blokować wielu nadawców. Polecam się zapoznać z możliwościami Waszych skrzynek z zakresu tzw. „segregowania” wiadomości. Poświęcanie czasu na codzienne przeglądanie dziesiątek wiadomości i porządkowanie skrzynki jest czasochłonne i nieefektywne. Dokładniejszych porad na temat możliwości Waszych aplikacji można poszukać u dostawcy lub producenta. Warto przejrzeć również Internet. Tam też jest ich w wielu przypadkach bardzo dużo. Należy jednak pamiętać, że żadna z tych metod nie wyeliminuje spamu z naszej skrzynki w 100%. Radzę również zbyt przesadnie nie filtrować przychodzącej korespondencji, ponieważ możemy stracić ważne informacje.

Coraz częściej doświadczamy spamu generowanego przez tzw. boty, bardzo często w języku innym niż nasz ojczysty. Osobiście doświadczam częstych spamów w języku chińskim, rosyjskim lub angielskim. Pojawiają się również wiadomości przetłumaczone na język polski – które tworzą również boty, co gorsze robią to coraz lepiej. Bardzo dużo tych zautomatyzowanych wiadomości naśladuje korespondencję biznesową w celu przesłania pewnych szkodliwych programów komputerowych, mowa oczywiście o różnego typu wirusach komputerowych. W takich wypadkach nie należy otwierać plików, maili i załączników w nich zawartych. Szczególnie, wtedy kiedy adres nadawcy nie jest nam znany lub wydaje się podejrzany. Dobrze jest również zadbać o odpowiedni program antywirusowy, który sprawdzi za nas naszą pocztę i ewentualnie usunie te wiadomości ze szkodliwym programem.

Wiele firm stosuje tzw. e-mail marketing do reklamowania się właśnie za pomocą wiadomości mailowych. Należy pamiętać, że w przypadku tego typu kampanii można je wysyłać wyłącznie do listy adresatów, która wyraziła na to zgodę. Warto zwrócić uwagę, że podstawowym problemem wpływającym na dostarczalność wiadomości mailowych jest wykorzystywanie do wysyłki współdzielonego adresu IP. Wystarczy w takim przypadku, że jeden wielu użytkowników tego IP roześle spam i obniży reputację serwera, a wszyscy pozostali użytkownicy odczują tego negatywne skutki. Dlatego myślę, że warto korzystać z rozwiązań z dedykowanym adresem IP, ale oprócz tego ważne jest, żeby dbać o higienę naszej bazy mailingowej. Weryfikować nasze tzw. „odbicia”. Należy usuwać kontakty tam, gdzie nasza wiadomość, została oznaczona jako spam, w przypadku dużej ilości takich sytuacji trzeba skonsultować sprawę z dostawcą poczty.

Co robić, jeżeli użytkownik nie otwiera naszej wiadomości? Czy to znaczy, że nie jest zainteresowany? Niestety nie ma możliwości sprawdzenie, którzy z naszych adresatów regularnie logują się na swoje konta pocztowe. W takich przypadkach jedyne co możemy zrobić, to sprawdzenie kto nie otwiera e-maili i nie klika w linki, które w nich zostały umieszczone. Proponuję takie konto, które w okresie ostatnich trzech miesięcy nie wykazało żadnej aktywności przyjąć jako nieaktywne i usunąć z naszej bazy mailingowej.

Bardzo ważne jest również uwierzytelnianie (zabezpieczenie przed podszyciem się pod nas) naszych wiadomości e-mail, ponieważ wpływa ono pozytywnie na ich dostarczalność.

Prawidłowa komunikacja to podstawa, zarówno w życiu prywatnym jak, i biznesowym. W przypadku kiedy włożyłeś wysiłek w napisanie wybitnej wiadomości, ale nie docierają one do Twojego adresata, tracisz szanse na dostarczenie swoich ofert sprzedażowo-marketingowych.

O tym, jak pisać skuteczne wiadomości mail z ofertą możesz przeczytać tutaj:


Cieszę się, że doczytałeś do końca, spraw mi jeszcze więcej frajdy i zostaw komentarz.

Dziękuję!

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zostań czytelnikiem!



Zostaję czytelnikiem Twojego bloga!





Brak komentarzy

Publikowanie komentarza

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia