9 czynników zmieniających sprzedaż cz. I


W kilku swoich artykułach zwracałem już uwagę na to, że sprzedaż się zmienia. Ów zmiana sprzedaży idzie głównie w parze z rozwojem nowych technologii. Rozwój ten jest coraz szybszy i w największym stopniu przyczynia się do ewolucji sprzedaży.  

Od kilku lat mówi się o zanikaniu sprzedaży tradycyjnej, malejącej roli sprzedawców i konieczności wprowadzania zmian w strukturach sprzedażowych. Jak to wygląda w rzeczywistości?

Przygotowując się do napisania tego artykułu, przez moje ręce przewinęło się sporo materiałów na temat: rewolucji przemysłowych, innowacyjności, nowego podejścia do sprzedaży, wyzwań i zagrożeń, które niosą nowe technologie. 

W tej części artykułu opisuję 4 z 9 czynników, które moim zdaniem obecnie wpływają na zmianę sprzedaży. 

Pozostałe 5 już za tydzień! 

Celem tego artykułu jest zwrócenie uwagi na kwestie, które wpływają bezpośrednio na ewolucję sprzedaży i wskazania kierunku tych zmian.

Zatem które czynniki odgrywają największą rolę w zmianie sprzedaży? Oto one:


1. Sztuczna inteligencja



Po minięciu chwilowego zachłyśnięcia się nowymi technologiami i ich możliwościami przyszedł czas na poważne i głębokie analizy co do konsekwencji, które związane są z ich wprowadzeniem. 

W wywiadzie dla BBC (2014 rok) Stephen Hawking powiedział, że powstanie sztucznej inteligencji, która  będzie zdolna rozwijać samą siebie w tempie nieosiągalnym dla człowieka może przyczynić się do zagłady rasy ludzkiej. Natomiast coraz to inteligentniejsze maszyny przyczynią się do zlikwidowania niektórych zawodów. Ten trend jest już widoczny w wielu gałęziach przemysłu. 

Raymond Kurzweil, amerykański (spodziewaliście się innego? 😀) naukowiec, futurolog i wynalazca pracujący dla Google, twierdzi, że komputery osiągną ludzki poziom inteligencji do 2029 roku - wtedy to będą w stanie zdać test Turinga, czyli w rozmowie z człowiekiem nie zostaną zidentyfikowane jako sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI).

Jak zatem sztuczna inteligencja wpłynie na sprzedaż? Obecnie najwięcej prac trwa nad tzw. robotem-doradcą. Jego namiastką kiedyś był Pan Spinacz, pomocnik w obsłudze jednego z lepiej znanych oprogramowań biurowych na świecie. Aktualnie mamy do czynienia z wieloma tzw. czat-botami, które pomagają nam odnaleźć pewne zasoby na stronie internetowej lub po prostu skontaktować się z odpowiednim działem firmy. Przyszłość jednak ma przynieść bardziej zaawansowanych doradców, którzy będą umieć doradzić, chociażby w sposobach inwestowania, czy oszczędzania - tak samo, a może i lepiej, jak do tej pory robili to specjaliści w zakresie doradztwa finansowego.


2. Automatyzacja działań sprzedażowych



Do niedawna automatyzacja kojarzyła się głównie z zastępowaniem prostych powtarzających się prac. W fabrykach wiele takich procesów wykonywanych do tej pory przez człowieka zostało zastąpionych przez zautomatyzowane ramiona popularnie nazwane też "robotami". Coraz częściej jednak "robot" zaczyna nam się kojarzyć z ludzką postacią i nie przez science fiction, tylko przez aktualne osiągnięcia nauki. 

Rozwój technologii i postępującą automatyzację można postrzegać jako zagrożenie dla wielu miejsc pracy. W tym również w działach sprzedaży. Jednak jak pokazuje przeszłość, rozwój technologii daje również wiele nowych możliwości - tworząc chociażby dotąd nieistniejące miejsca pracy. To głównie więc od nas zależy, jak wykorzystamy dany postęp.

Warto zatem już dzisiaj postawić na pewne zautomatyzowanie swoich działań sprzedażowych. To one w dużej mierze będą odgrywały rolę w osiąganiu lepszych wyników. Niezależnie od dostępnych rozwiązań w miejscu Twojej pracy w łatwy sposób możesz wykorzystać do tego, chociażby darmowe aplikacje na swój telefon. Przydać Ci się one mogą np. do prowadzenia bazy danych klientów, planowania spotkań, pisania maili, tworzenia kampanii e-mailowych, marketingowych i wielu innych. 

Wiem, że poniekąd dla wielu z Was piszę teraz o oczywistych sprawach. Wszyscy przecież staramy się wykorzystywać na bieżąco nowe technologie do usprawniania swojej pracy i też takich szukamy. Chcę tylko zwrócić uwagę na to, że nie musimy mieć dostępu do zaawansowanych systemów ERP, żeby usprawnić i zautomatyzować swoją pracę w sprzedaży.


3. Content marketing



Najkrócej rzecz ujmując, jest to strategia polegająca na tworzeniu przydatnych treści, które mają zdobyć zainteresowanie potencjalnych odbiorców i w pewien sposób wywołać reakcję prowadzącą do powstania zysku. Na temat marketingu treści więcej można przeczytać w Internecie.

W jaki sposób zatem content marketing przyczynia się do ewolucji sprzedaży? A właśnie tym, że jest. Jego powstanie i rozwój zawdzięczane w dużej mierze jest Internetowi.

Content marketing pokazuje w pewien sposób kierunek sprzedaży. Opiera się on przede wszystkim na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą, oferując mu wartościowe treści, które same w sobie nie sprzedają. Budują zatem pewnego rodzaju relację opartą na zaufaniu. To odbiorca ostatecznie decyduje się na zakup pewnych produktów, jeżeli uważa, że oferowane pewne płatne opcje są dla niego wartościowe. Można powiedzieć, że powstaje w nim potrzeba, która jeszcze do niedawna tworzona była tradycyjnym marketingiem - chociażby właśnie poprzez różnego typu reklamy.



4. Innowacyjne myślenie w sprzedaży



W wielu publikacjach, do których dotarłem, eksperci są ze sobą zgodni. Wciąż przyspieszające tempo zmian na świecie sprawi, że aktualne dzisiaj idee będą traciły na ważności w zawrotnym tempie - i będzie działo się to jeszcze szybciej. Receptą na to zjawisko ma być innowacyjne myślenie. To pojęcie musi jednak przestać odnosić się tylko do organizacji czy technologii. Musi zacząć funkcjonować przede wszystkim w zestawieniu z samymi pracownikami. 

Kluczem do przyszłości jest zatem innowacyjne myślenie. Obecny rozwój technologii i towarzyszące mu zjawiska będą znacząco wpływały na zmiany jakościowe wielu zawodów. W tym oczywiście również na pracę w sprzedaży.


Podsumowanie



W pierwszej części artykułu opisującego 9 czynników zmieniających sprzedaż wymieniłem 4 i krótko je opisałem. W artykule można przeczytać, co przyczynia się do ewolucji sprzedaży, jakie panują obecnie trendy oraz tego, co może nas czekać w krótkiej przyszłości. 

W tej części artykułu wymieniłem takie czynniki jak: sztuczna inteligencja, automatyzacja działań sprzedażowych, content marketing oraz innowacyjne myślenie.





Cieszę się, że doczytałeś do końca, spraw mi jeszcze więcej frajdy i zostaw komentarz.

Dziękuję!



Spodobał Ci się ten artykuł?

Zostań czytelnikiem!





Zostaję czytelnikiem Twojego bloga!





Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia